Od 2012. godine kada su na scenu našeg pravosudnog sistema stupili, tada izvršitelji, a sada javni izvršitelji, najviše se priča oko troškova koji se pojavljuju kao naknada za njihov rad.
Istine radi, ti troškovi su trpeli nekoliko izmena do troškova koje imamo danas i do troškova koje javni izvšitelji danas obračunavaju, a sve na štetu izvršnih dužnika koji na kraju te troškove snose.
U ovom tekstu pokušaćemo da u što kraćem približimo konačno ljudima šta i kako tačno izvršitelji naplaćuju, šta je po našem mišljenju opravadan, a šta nebulozan trošak.
Pre svega da biste razumeli sistem naplate troškova od strane izvršitelja morate znati da javni izvršitelji svoj rad naplaćuju na osnovu Javnoizvršiteljske tarife. Tom Tarifom predviđeni su svi troškovi koje javni izvršitelj naplati od izvršnog dužnika, ali nisu baš sve stavke realne i nužne da se nađu u pomenutoj Tarifi. Zadnja Tarifa stupila je snagu 01.01.2020. godine i samo je prividno došlo do pojeftinjenja troškova izvršnog postupka, ali u praksi je zapravo dovelo do poskupljenja jer su se povećale radnje koje izvršitelj može da vam naplati.
Izvršni postupak pokreće se predlogom za izvršenje. Taj predlog za izvršenje može se pokrenuti na osnovu više različitih isprava, ali u pravnom prometu najčešće se sreću predlozi za izvršenje na osnovu izvršne isprave (npr: presuda ili rešenje nekog suda), verodostojne isprave (račun/faktura,...) i treći onaj gde procentualno u odnosu na glavno potraživanje troškovi budu previsoki, to su računi na osnovu pruženih komunalnih usluga.
Troškovi izvršenja u bitnom zavise od vrste postupka, odnosno od sredstava i predmeta izvršenja, od potrebnih radnji da se namiri poveriočevo potraživanje, itd. Nije isto ako izvršni dužnik plati odmah po prijemu rešenja o izvršenju i ako Javni izvršitelj do konačnog namirenja izvršnog poverioca sprovede mnogobrojne radnje. Što manje izvršni dužnik učestvuje u postupku, to povećava mogućnost javnom izvršitelju da „gomila“ svoje radnje i time povećava troškove izvršenja.
Visina troškova zavisi od visine glavnog potraživanja i broja sprovedenih radnji javnog izvršitelja, kao i od činjenice da li je izvršni poverilac angažovao advokata da ga zastupa u izvršnom postupku.
Kao što smo rekli, visina troškova određuje se na osnovu visine glavnog potraživanja i broja i vrsta preduzetih radnji, te je Tarifom propisano da se sprovedene radnje tarifiraju na osnovu visine vrednosti potraživanja uvećano za neke procentne poene, kao i neke radnje samo na osnovu bodova. Jedan bod je u vrednosti od 150 dinara bez PDV-a (180 dinara sa PDV-om).
U ovom tekstu kao primer daćemo troškove koji obično nastaju u tzv. „komunalnim predmetima“ koji kod javnih izvršitelja nose oznaku predmeta „IIVK“, a primer koji damo možete primeniti i na sve ostale postupke koji se vode kod javnih izvršitelja.
Tako ćemo kao primer uzeti potraživanje na osnovu izdate doplatne karte za Parking servis. U tom slučaju sama doplatna karta iznosi oko 1.000,oo dinara, dok troškovi mogu da odu i preko 20.000,00 dinara. U našem primeru uzećemo situaciju da je izvršni dužnik primio rešenje o izvršenju i da je svoje potraživanje izmirio odmah po prijemu istog, a izvršnog poverioca je zastupao advokat.
Glavno potraživanje: 1.000,oo dinara
Kamata: oko 200,00 dinara
Troškovi izvršitelja:
Kao što smo gore spomenuli javna preduzeća, iako imaju zaposlene pravnike, troškove povećavaju angažovanjem advokata. Pa u našem slučaju izvršni poverilac ima pravo na naknadu troškova angažovanja punomoćnika iz reda advokata i to za sastav predloga iznos od 9.000,00 dinara i za sastav zahteva za donošenje rešenja o naknadi troškova iznos od 9.000,00 dinara, što ukupno čini Vaš trošak u visini od 18.000,00 dinara.Međutim, bilo bi korektno napisati da većina javnih izvršitelja po službenoj dužnosti donosi rešenje o naknadi troškova, tako da se u većini slučajeva za ovu stavku zapravo na kraju plati iznos od 9.000,00 dinara.
Na kraju kad se izvede matematika imamo sledeću situaciju:
SVE UKUPNO: 21.486,00 dinara.
Kao primer u nastavku teksta prikazaćemo vam kako izgleda deo računa koji je izdat izvršnom poveriocu i šta se sve tarifira. Imajte na umu, da je ovo i ovakvo tarifiranje jedno od „umerenijih“ u izvršnom postupku.
Primer broj 1
Dakle, u konkretnom smo vam napisali jednu prostu situaciju kada zbog minornog duga koji je nastao zbog neplaćanja doplatne karte, vi kao izvršni dužnik odmah po prijemu rešenja o izvršenju izvršite plaćanja dugovanja u zakonom predviđenom roku, i samo u toj situaciji kada su sprovedene radnje kako smo mi naveli, samo u toj situaciji, troškovi budu otprilike ovoliki. Svaki predmet kod javnog izvršitelja je poseban i skoro je u svakom predmetu drugačije činjenično stanje. Često se dešava da Javni izvršitelji tarifiraju na desetine dostavljanja strankama u postupku, isticanje na oglasnu tablu, fotokopiranje, pribavljanje podataka od državnih organa i nebrojeno drugih radnji koje u skladu sa svojom vrednošću zapravo su previsiko samom Tarifom odmerene.
Jedna od situacija kako javni izvršitelji dodaju i povećavaju svoje troškove jeste taj da izvršnim dužnicima lično u kancelariji uručuju akte, sve od jednom, a da ih tarifiraju kao svako uručenje posebno. Isti je slučaj i sa dostavljanjem izvršnim poveriocima, gde se svaka dostava tretira kao jedan iznos, a faktički se dostavljanje izvrši odjednom.
Posebna pažnja treba da se posveti tarifiranju dostave, jer tu javni izvršitelji zapravo zarađuju na razlici od onoga što plate Pošti Srbije da Vam dostavi na adresu do tarifiranog iznosa. Ako na to dodate i javne izvršitelje koji tarifiraju i poštanske usluge onda dolazite u situaciju da ste kao dužnik sistemski oštećeni za velike iznose.
Veliki su i iznosi na ime naknade za uspešnost sprovođenja postupka. Tako ako ste presudom obavezani da platite iznos od 240.000,00 dinara ukoliko javni izvršitelj sprovede i samo jednu radnju, njemu automatski pripada 100% od predviđene Naknade za uspešnost, pa makar vi to kasnije platili dobrovoljno, oni obračunavaju naknadu na 100%. Tako u slučaju glavnog duga od 240.000,00 pored svih troškova koje smo gore naveli i koju mogu bezbroj puta da se ponavljaju, samo na ime Naknade za uspešnost sprovođenja izvršnog postupka morate platiti 20.400,00 dinara.
Rešenje ovog problema ne leži ni na izvršnim dužnicima koji kao „krajnji korisnici“ plaćaju ove troškove, ni na advokatima, pa ni na javnim izvršiteljima, već na samom zakonodavcu i pravosudnom sistemu. Zakonodavac je propisao da ministar propisuje Javnoizvršiteljsku tarifu. Po našem mišljenju brojne radnje iz Tarife bi trebalo ukloniti koji bi evidentno smanjili troškove izvršnog postupka, kap npr. dostave strankama i učesnicima u postupku, isticanje na oglasnu tablu, prenos sredstava sa namenskog računa, izdavanje potvrda. Svakako da javni izvršitelji svoj rad moraju da naplate kako bi i oni mogli da pokriju troškove poslovanja, ali ako se uzme visina njihovih godišnjih prihoda sa visinom njihovih godišnjih rashoda, svakako da ima mesta smanjivanju i izmeni Tarife.
U rešavanju ovih problema, trebali bi da učestvuju i komunlana preduzeća na taj način što bi prestali da angažuju punomoćnike iz redova advokata za zastupanje u ovakvim predmetima, a da zapravo ove poslove i obavljaju mnoštvo pravnika koji su zaposleni u tim komunalnim preduzećima.
Mogućnosti je mnogo, samo se trebaju primeniti.
Pokušajte na vreme da izmirujete svoje obaveze, a ako već dođete u situaciju da ste izvršni dužnik u nekom postupku, onda gledajte da nedozvolite javnom izvršitelju da „gomila“ izvršne radnje, već platite u zakonom predviđenom roku, dogovorite se sa poveriocem o otplati celokupnog dugovanja na rate, ili pak na kraju uložite prigovor na rešenje o troškovima ukoliko smatrate da je javni izvršitelj neosnovano naplaćivao svoje radnje. Dok je situacija ovakva, oni samo rade u „skladu sa Zakonom i propisanom Tarifom“ i izvršni dužnici pored osnovnih troškova moraju i velike troškove javnih izvršitelja da plaćaju.
Kompleksna je tema vezana za Javnoizvršiteljsku tarifu, tako da ovaj tekst možete smatrati samo kao uvod u ovu temu, a u narednom periodu ćemo se potruditi da vam drugim tekstovima približimo, preciznije, šta tačno i u kojim slučajevima izvršitelji naplaćuju.
U nastavku teksta vam prezentujemo Javnoizvršiteljsku tarifu gde je vrednost radnje izražena u bodovima, a bod računajte u vrednosti od 180,00 dinara sa PDV-om.
Imajte na umu da se sve nabrojane radnje zapravo mogu ponavljati više puta.
Tarifni broj 1.
Vrednost određena u dinarima | Naknada za pripremu, vođenje i arhiviranje predmeta |
do 6.000 | 8 bodova |
preko 6.000 do 12.000 | 12 bodova |
preko 12.000 do 30.000 | 20 bodova |
preko 30.000 do 120.000 | 22 boda, uvećano za 2% vrednosti glavnog zahteva koje prelazi iznos od 30.000 |
preko 120.000 do 600.000 | 45 bodova, uvećano za 1% vrednosti glavnog zahteva koje prelazi iznos od 120.000 |
preko 600.000 do 3.000.000 | 95 bodova, uvećano za 0,5% vrednosti glavnog zahteva koje prelazi iznos od 600.000 |
preko 3.000.000 do 12.000.000 | 200 bodova, uvećano za 0,2% vrednosti glavnog zahteva koje prelazi iznos od 3.000.000 |
preko 12.000.000 | 395 bodova uvećano za 0,1% vrednosti glavnog zahteva koje prelazi iznos od 12.000.000, a najviše do 250.000 dinara |
Naknada za pojedinačne radnje | Iznos |
Za uspešno lično dostavljanje rešenja izvršnom dužniku | 7,5 bodova |
Isticanje na oglasnu tablu odnosno elektronsku oglasnu tablu | 2,5 boda |
Dostavljanje poštom strankama, učesnicima u postupku, sudu, državnim organima, pravnim licima, preduzetnicima i imaocima javnih ovlašćenja | 3,5 boda |
Pribavljanje podataka od državnih organa, imalaca javnih ovlašćenja, drugih pravnih lica i preduzetnika koji su javnom izvršitelju potrebni za delotvorno vođenje postupka izvršenja i obezbeđenja, i to samo kada ti podaci nisu dostupni elektronskim putem | 10 bodova |
Razgledanje nepokretnosti i pokretnih stvari, javno nadmetanje (prvo i drugo), osim elektronskog javnog nadmetanja, popisivanje nepokretnosti u vanknjižnoj svojini, popis pokretnih stvari, oduzimanje predmeta ručne zaloge, oduzimanje i predaja pokretne stvari, ispražnjenje i predaja nepokretnosti, sprovedena fizička deoba, izvršenje činidbe koju može preduzeti i drugo lice | 30% od naknade za pripremanje, vođenje i arhiviranje predmeta za svaki započeti sat, ali ne duže od osam sati dnevno |
Utvrđivanje da je izjava volje data | 5 bodova |
Za prenos sredstava sa namenskog računa javnog izvršitelja | 2 boda po prenosu |
Za sastavljanje rešenja o izvršenju, rešenja kojim se odbija ili odbacuje predlog za izvršenje, rešenja kojim je odlučeno o: prigovoru trećeg lica, zahtevu za otklanjanje nepravilnosti, predlogu za odlaganje izvršenja, obustavi postupka, troškovima postupka, rešenja iz člana 48. Zakona o izvršenju i obezbeđenju i za sastavljanje zaključka o predujmu, zaključka o namirenju, zaključka o prodaji i zaključka iz čl. 66, 67. i 193. Zakona o izvršenju i obezbeđenju | 20% od naknade za pripremanje, vođenje i arhiviranje predmeta |
Za fotokopiranje spisa | 0,1 boda po stranici |
Izdavanje potvrde i uverenja strankama u vezi sa predmetima u kojima javni izvršitelj postupa | 5 bodova |
Vrednost određena u dinarima | Naknada za uspešnost sprovođenja |
do 6.000 | 8 bodova od vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja |
do 12.000 | 12 bodova od vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja |
preko 12.000 do 30.000 | 20 bodova od vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja |
preko 30.000 do 120.000 | 22 boda + 6% vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja koje prelazi iznos od 30.000 |
preko 120.000 do 600.000 | 80 bodova + 5% vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja koje prelazi iznos od 120.000 |
preko 600.000 do 3.000.000 | 335 bodova + 4% vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja koje prelazi iznos od 600.000 |
preko 3.000.000 do 12.000.000 | 1200 bodova + 2% vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja koje prelazi iznos od 3.000.000 |
preko 12.000.000 | 3135 bodova + 1% vrednosti naplaćenog iznosa potraživanja koje prelazi iznos od 12.000.000, a najviše do 2.000.000 dinara |
Svakako za sve nedoumice možete nas kontaktirati preko kontakt forme ili na našim profilima na Facebook-u i Instagramu.
U Nišu,
Adv. Aljoša R. Šmalcelj